Model pembelajaran cooperatif learning tipe STAD dalam pelajaran matematika untuk meningkatan motivasi dan prestasi belajar

Hayati Hayati(1*),

(1) SD Negeri Niten Kulonprogo
(*) Corresponding Author

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas model pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (Stad) dalam meningkatkan motivasi dan prestasi belajar matematika di SDN Niten Tahun pelajaran 2017/2018. Jenis penelitian ini adalah penelitian Tindakan Kelas (PTK). Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatan motivasi belajar peserta didik terhadap mata pelajaran matematika terlihat dari meningkatnya skor, dari 95 % siklus I ke 100% siklus II. Peningkatan prestasi belajar terlihat dari hasil post tes yaitu nilai rata-rata di atas KKM 75, pada siklus I 86,6 dan siklus II 82,45. Ketuntasan pada siklus I 90 % dan pada siklus II 80 %.Proses pembelajaran matematika dengan melalui penerapan model pembelajaran kooperatif learning tipe  STAD terbukti dapat meningkatkan motivasi belajar,dan prestasi belajar peserta didik kelas VI SD Negeri Niten tahun Pelajaran 2017/2018.

 

Cooperative learning model type STAD in mathematics lesson to improve learning motivation and learning achievement

 

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of cooperative learning model type Student Teams Achievement Divisions (STAD) in improving motivation and achievement of mathematics learning at SDN Niten 2017/2018 academic year. The type of this research is Classroom Action Research (PTK). The results show that the application of cooperative learning model type STAD can improve motivation and learning achievement in mathematics learning. The learning motivationimprovement is seen from theincrease of students’ scores, from 95% cycle I to 100% cycle II. The learning achievement improvement is seen from the post test result with mean valueabove the minimum passing grade 75, at cycle I is 86,6 and cycle II is 82,45. The completeness in cycle I is 90% and in cycle II is 80%. The application of cooperative learning model Type STAD in mathematics learning has been proven to increase learning motivation and learning achievement of sixth grade students of SD Negeri Niten 2017/2018 academic year.


Keywords


motivasi belajar; prestasi belajar; STAD; learning motivation; achievement learning; cooperative learning

Full Text:

Fulltext PDF

References


Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2010). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Astuti, S. P. (2015). Pengaruh kemampuan awal dan minat belajar terhadap prestasi belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v5i1.167

Djamarah, S. B. (2011). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Gagne, E. (1985). The cognitive psychology of school learning. Mass Little Brown and Co.

Huda, M. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran: Isu-isu metodis dan paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Purwanti, C. S. (2015). Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe stad dalam upaya meningkatkan motivasi dan prestasi belajar matematika siswa kelas XI IPA SMA Negeri 3 Bantul tahun pembelajaran 2013/2014. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 3(2), 26–33. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30738/wd.v3i2.2136

Slavin, R. E. (2015). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Allyn and Bacon.

Syahrir, S., & Susilawati, S. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 1(2), 162–171. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36312/jime.v1i2.235

Winardi, J. (2000). Motivasi dan pemotivasian dalam manajemen. Yogyakarta: Raja Grafindo Persada.

Winkel, W. S. (2004). Psikologi pengajaran. https://doi.org/2004

Yancomala, O. (2014). Hubungan gaya kepemimpinan dengan motivasi kerja pegawai di Dinas Pemuda dan Olahraga Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 534–541. https://doi.org/https://doi.org/10.23036/bmp.v2i1.3795




DOI: http://dx.doi.org/10.33292/amm.v1i1.31

Article Metrics

Abstract view : 36 times
Fulltext PDF - 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Annals of Mathematical Modeling 
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://ejournal.ressi.id/index.php/aam.

 

View My Stats JAMM