Pengembangan instrumen penilaian afektif jujur untuk siswa jenjang sekolah menengah pertama sebagai implementasi pendidikan karakter
DOI:
https://doi.org/10.33292/arisen.v2i1.140Keywords:
honest affective, validity, reliability, afektif jujur, validitas, reliabilitasAbstract
This study aims to develop an honest effective assessment instrument for junior high school students as the implementation of character education and to determine the quality of the research instrument by testing its validity and reliability. This research is included in the type of R&D research, which is a process used to produce honest effective assessment instrument products for junior high school students and the equivalent and test its effectiveness. This study developed an honest effective instrument as an implementation of character education. The process of standardizing the developed instruments was tried out at 16 Yogyakarta State Junior High School in grades 7 and 8. Before testing the instrument, the first step was to do expert validation and legibility. From the limited trial results to 100 respondents, it was found that the Alpha value was 0.628 while the critical r-value (2-sided test) was at 5% significance with n = 141 out of 25 items, 5 were invalid or invalid. Then the instrument was tried out and expanded with 216 respondents. The test results of this second instrument show the results of 25 items with a Cronbach's alpha value of 0.681 and it can be concluded that all honest effective instruments are reliable or constant. The results of using a questionnaire that has been developed show that the honest effective attitude of students of 16 Yogyakarta State Middle School as the implementation of high character education
Â
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan instrumen penilaian afektif jujur pada siswa jenjang Sekolah Menengah Pertama sebagai implementasi pendidikan karakter serta mengetahui kualitas instrumen penelitian dengan menguji validitas dan reliabilitas. Penelitian ini termasuk dalam jenis penelitian R & D yaitu suatu proses yang dipakai untuk menghasilkan produk instrumen penilaian afektif jujur untuk siswa Sekolah Menengah Pertama dan sederajat dan menguji keefektifannya. Penelitian ini mengembangkan instrumen afektif jujur sebagai implementasi pendidikan karakter. Proses pembakuan instrumen yang dikembangkan diujicobakan di Sekolah Menengah Pertama Negeri 16 Yogyakarta pada kelas 7 dan 8. Sebelum dilakukan ujicoba instrumen langkah awal yang dilakukan adalah melakukan validasi ahli dan keterbacaaan. Dari hasil ujicoba terbatas kepada 100 responden didapatkan hasil nilai Alpha sebesar 0.628 sedangkan nilai r kritis ( Uji 2 sisi ) pada signifikasi 5% dengan n=141 dari 25 butir soal terdapat 5 yang gugur atau tidak valid. Kemudian instrumen diujicoba diperluas dengan jumlah responden 216 . Hasil ujicoba instrumen yang kedua ini menunjukkan dengan hasil 25 butir soal dengan nilai croncbach's alpha sebesar 0.681dan dapat disimpulkan bahawa instrumen afektif jujur semua reliabel atau konstan. Hasil penggunaan angket yang sudah dikembangkan ini menunjukan bahwa sikap afektif jujur siswa Sekolah Menengah Pertana Negeri 16 Yogyakarta sebagai implementasi pendidikan karakter sangat tinggi.
Published
Issue
Section
License

Assessment and Research on Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.ressi.id/index.php/arisen.