Login

Pengembangan Media Pembelajaran IPA Menggunakan Media Lectora Inspire pada Materi Pokok Panca Indera Manusia Sekolah Dasar

Vol. 4 No. 1 (2022):

Heru Suprihatin (1), Trikinasih Handayani (2), Ika Maryani (3)

(1) Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
(2) Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
(3) Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
Fulltext View | Download

Abstract:

This research aims to find out the feasibility of Lectora Inspire (LI) media as an IPA learning medium on the subject matter of the five human senses of elementary school fourth-grade students and know the application of IPA learning media using LI media on the subject matter of the five human senses of elementary school fourth-grade students. This research is a research and development (R&D) stage, namely: potential analysis and problems, data collection, product design, design validation, design revision, design revision, product trial, product trial revision, usage trial, and usage trial revision. The subject of this study is a student of class IV of Muhammadiyah Wirobrajan Elementary School 3 Yogyakarta. Data collection techniques use expert validation sheets, teacher questionnaire sheets, and student questionnaire sheets. The data analysis used is descriptive statistics. The results showed that IPA learning media using LI media is feasible for learning. The design validation results by media, material and learning experts get an assessment with the category "Very Feasible." The results of the application of learning media in product trials and usage trials received assessments with the category "Excellent." Based on the validation results, the results of application in product trials and trials of the use of IPA learning media using LI media are very feasible to be used for IPA learning on the subject matter of the five human senses.

References

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Astutik, M., & Rusimamto, P. W. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Software Lectora Inspire untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Teknik Listrik di SMK N 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 107–114.

Azizi, N. A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Dengan Aplikasi Lectora Inspire 17 Materi IPA Alat Indera Manusia SD/MI. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 12–17.

Ety Nur Inah. (2015). Peran Komunikasi dalam Interaksi Guru dan Siswa. Al-Ta’dib, 8(2), 150–167.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.

Kadir, H. (2017). Peran Pendekatan Psikolinguistik dalam Membangun Pola Interaksi Pembelajaran Bahasa di Kelas. Wahana Didaktita, 15(2), 1–11.

Mahmudah, L. (2017). Pentingnya Pendekatan Keterampilan Proses Pada Pembelajaran IPA Di Madrasah. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1), 167–187. https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.2047

Mardapi, D. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes. Mitra Cendekia.

Mas’ud, M. (2014). Membuat Multimedia Pembelajaran dengan Lectora. Pustaka Shonif.

Mayyuthi, S., & Triwoelandari, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Lectora Inspire Versi 12 Pada Mata Pelajaran IPA Berbasis STEM untuk Menumbuhkan Karakter Kreatif Siswa. Jurnal Basicedu, 5(1), 30–40. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V5I1.613

Mudinillah, A. (2019). The Development of Interactive Multimedia Using Lectora Inspire Application in Arabic Language Learning. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 4(2), 285–300. https://doi.org/10.25217/JI.V4I2.570

Puji Astuti, Y. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Group Investigation Dengan Advance Organizer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Keterampilan Pemecahan Masalah Pada Siswa SMP. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2), 1–9.

Putri, A. S., & Jumadi, J. (2021). Media Ipa Interaktif Berbasis Lectora Inspire Untuk Meningkatkan Keterampilan Analisis. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 93. https://doi.org/10.26418/jippf.v2i2.47774

Rubiantica, R., Sutomo, M., & Suhardi, A. A. (2021). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Sebagai Inovasi Pembelajaran. PESAT: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 7(3), 98–104. https://doi.org/10.23917/warta.v19i3.2842

Santi, W. A., Utomo, B. B., & Chalimi, I. R. (2021). Pemanfaatan Fasilitas Belajar dalam Menunjang Proses Pembelajaran PPKN Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10(1), 1–8.

Saputro, N. V., Masturi, & Supriyadi. (2020). The effectiveness of instructional media based on lectora inspire towards student’s achievement. Journal of Physics: Conference Series, 1567(2), 022063. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1567/2/022063

Shalikhah, N. D. (2016). Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Cakrawala, XI(1), 101–115.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Utami, R. P. (2017). Pentingnya Pengembangan Media Pembelajaran. Jurnal Dharma Pendidikan, 12(2), 62–81.

Wahyuningtyas, P., Bintartik, L., & Putra, A. P. (2020). Lectora-Based Interactive E-Book Development for Elementary Schools. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 508(Icite), 257–264. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201214.246

Widiastuti, A., & Wangid, M. N. (2015). Pengembangan Multimedia Lectora Pada Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Character Building Bagi Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Karakter, V(2), 229–247.

Zulfiati, H. M. (2014). Pengaruh Pembelajaran IPS Berbasis ICT (Information and Communications Technology) dengan Aplikasi Lectora Inspire dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JIPSINDO, 1(1), 39–58.