Kajian psikometrik butir soal ujian akhir sekolah mata pelajaran kearsipan dalam pembelajaran daring

Authors

  • Ismiyati Ismiyati Universitas Negeri Semarang, Indonesia https://orcid.org/0000-0002-4706-1340
  • Edy Suryanto Universitas Lambung Mangkurat, Indonesia
  • Mar'atus Sholikah Politeknik Balekambang Jepara, Indonesia
  • Rosid Bahar Sekolah Tinggi Agama Islam Idrisiyyah, Indonesia
  • Akbar Iskandar Universitas Teknologi Akba Makassar, Indonesia
  • Fitta Umaya Shanti Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33292/ter.v7i2.511

Keywords:

Karakteristik Butir Soal, Teori Tes Klasik, Reliabilitas, Validitas, Pembelajaran Daring

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis karakteristik butir soal pada Tes Penguatan Ujian Akhir Semester (UAS) mata pelajaran Kearsipan dalam konteks pembelajaran daring. Penelitian menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif dengan subjek sebanyak 336 peserta didik kelas X dari enam Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Jawa Tengah pada semester genap tahun ajaran 2020/2021. Analisis data dilakukan dengan teori tes klasik (Classical Test Theory/CTT) menggunakan perangkat lunak ITEMAN versi 3.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar butir soal berada dalam kategori diterima, yaitu 21 butir (52,5%), delapan butir (20%) diterima dengan opsi pengecoh yang tidak berfungsi optimal, empat butir (10%) perlu direvisi, dan delapan butir (20%) dieliminasi. Reliabilitas perangkat tes tergolong tinggi dengan koefisien alpha sebesar 0,803. Temuan ini mengindikasikan bahwa perangkat tes memiliki validitas dan reliabilitas yang baik untuk digunakan sebagai bank soal. Namun, beberapa butir soal memerlukan peninjauan ulang dengan melibatkan guru mata pelajaran dan rekan sejawat agar lebih selaras dengan kebutuhan asesmen dalam pembelajaran daring yang terus berkembang.

 

Psychometric analysis of archival studies final exam items in online learning

 

Abstract: This study aims to analyze the item characteristics of the Final Strengthening Test (UAS) in the Archival Studies subject within the context of online learning. A quantitative descriptive approach was applied, involving 336 tenth-grade students from six vocational high schools in Central Java during the even semester of the 2020/2021 academic year. Data were analyzed using Classical Test Theory (CTT) with the ITEMAN version 3.0 software. The results indicated that most of the items met the acceptable criteria: 21 items (52.5%) were accepted, eight items (20%) were accepted with non-functioning distractors, four items (10%) required revision, and eight items (20%) were eliminated. The test instrument demonstrated high reliability, with an alpha coefficient of 0.803. These findings suggest that the test items possess adequate validity and reliability for inclusion in a test bank. Nevertheless, certain items require further review and refinement, ideally involving subject teachers and peer collaboration, to ensure greater alignment with the evolving demands of online assessment practices.

Author Biographies

Ismiyati Ismiyati, Universitas Negeri Semarang

Department of Office Administration Education, Faculty of Economic and Business, Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Edy Suryanto, Universitas Lambung Mangkurat

Department of Economic Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin, Indonesia

Mar'atus Sholikah, Politeknik Balekambang Jepara

Department of International Business Administration, Politeknik Balekambang Jepara, Central Java, Indonesia

Rosid Bahar, Sekolah Tinggi Agama Islam Idrisiyyah

Department of Islamic Education Management, Sekolah Tinggi Agama Islam Idrisiyyah, Indonesia

Akbar Iskandar, Universitas Teknologi Akba Makassar

Department of Information Technology Education, Universitas Teknologi Akba Makassar, Makassar, Indonesia

Fitta Umaya Shanti, Universitas Negeri Yogyakarta

Department of Nonformal Education, Faculty of Education, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia

Published

2025-10-13

How to Cite

Ismiyati, I., Suryanto, E., Sholikah, M., Bahar, R., Iskandar, A., & Shanti, F. U. (2025). Kajian psikometrik butir soal ujian akhir sekolah mata pelajaran kearsipan dalam pembelajaran daring. Teacher in Educational Research, 7(2). https://doi.org/10.33292/ter.v7i2.511

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.